zondag, 02 december 2007

facebook past advertentieprogramma aan

 facebook

AMSTERDAM - Facebook is gezwicht voor de aanzwellende protesten onder zijn gebruikers tegen advertentieprogramma 'Beacon'. De profielensite publiceert geen berichten over het surfgedrag van zijn gebruikers zonder hun expliciete toestemming.
 
Dat heeft het bedrijf donderdagavond bekend gemaakt. Een petitie tegen Beacon was in korte tijd door meer dan vijftigduizend Facebookgebruikers ondertekend.

Gebruikers van Facebook hebben op hun profielpagina een zogenoemde 'newsfeed', die melding maakt van hun activiteiten op de site. Als een gebruiker bijvoorbeeld een foto post, krijgen zijn vrienden daar bericht van. 

Beacon

Eerder deze maand kondigde Facebook aan om ook enkele tientallen partnersites de mogelijkheid te geven dergelijke berichten in de newsfeeds te publiceren. Als een Facebookgebruiker bijvoorbeeld online een film huurde bij videotheek Blockbuster.com, kregen zijn vrienden daarvan een melding, mogelijk vergezeld van een advertentie van de partnersite.

Volgens Facebook is die advertentievorm, Beacon genoemd, aantrekkelijk voor reclamemakers: de advertentie zou immers aan de vrienden van een tevreden klant getoond worden, die daardoor eerder geneigd zijn om er op te klikken. Ook voor Facebookgebruikers zou de reclame aantrekkelijk zijn, omdat de advertenties gericht en relevant zijn.

Cadeau's

Veel Facebookgebruikers bleken daar anders over te denken: zij wilden zelf bepalen welke informatie ze wel en niet met hun vrienden en met de site willen delen. Amerikaanse gebruikers klaagden bijvoorbeeld dat hun vrienden al op Facebook konden zien welke kerstcadeautjes ze voor elkaar gekocht hadden.

Toestemming

Deze week zwichtte Facebook voor de kritiek. De site paste het programma zodanig aan, dat gebruikers expliciet toestemming moeten geven voor het publiceren van een bericht in hun newsfeed. Doen ze dat niet, dan gebeurt er niets. Voorheen moesten gebruikers een melding van Beacon juist expliciet tegenhouden om publicatie te voorkomen.

Het is niet voor het eerst dat de vriendensite door de knieën gaat na massaal protest. Ook bij de invoering van de newsfeed klaagden veel gebruikers omdat de functie niet uit te schakelen of aan te passen was. Inmiddels kunnen gebruikers per activiteit aangeven of ze prijs stellen op publicatie in de feed.

 

09:38 Gepost door olive | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.